Karta do tachografu – czy wiesz o niej wszystko?
Europejskie prawodawstwo odnoszące się do przewozów towarów i ludzi w transporcie drogowym jest obecnie ujednolicone. Dzięki tachografom można zapisywać aktywność kierowców – okres jazdy, oczekiwania, odpoczynku oraz innej pracy, a także drogę przejechaną przez pojazd, jego prędkość w czasie. Aby móc odpowiednio monitorować i zapisywać parametry zarejestrowane przez tachograf cyfrowy konieczne jest zastosowanie karty do tachografu.
Rodzaje kart do tachografu
Najczęściej gdy używamy określenia: karta do tachografu, mamy na myśli kartę kierowcy – jest ona swoistym narzędziem pracy kierowcy (oczywiście, poza samochodem ciężarowym czy też autobusem, w których także montowane są cyfrowe tachografy). Dokument przypomina wielkością dowód osobisty, jest tzw. dokumentem ścisłego zarachowania, więc nie wolno go udostępniać innym osobom a zagubienie czy zniszczenie karty wymaga zgłoszenia faktu do organu wydającego, czyli Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych. Kierowcy wykonujący pracę muszą umieścić swoją kartę w urządzeniu. Istnieją jednak trzy inne rodzaje tego typu kart. Firmy transportowe mają kartę przedsiębiorcy. Jej funkcją jest zabezpieczenie dostępu do firmowych danych umieszczonych w tachografie.
Osoby zajmujące się serwisem i przeglądami samych urządzeń rejestracyjnych muszą wyrobić kartę warsztatową. Podobnie jak karta kierowcy jest ona imienna, a dodatkowo zabezpieczona kodem PIN. Kontrolna karta do tachografu jest używana przez organy kontrolne. Dzięki niej można pobrać dane z urządzenia i sprawdzić jaka była aktywność kierowcy. Jak można zauważyć, każdy kto ma dostęp lub korzysta z tachografu musi posiadać odpowiednią dla siebie kartę.
Dane na karcie
Ilość danych jaka jest rejestrowana przez tachograf i gromadzona na karcie do tachografu jest ogromna, dlatego pracodawca powinien pobierać informacje z karty kierowcy nie rzadziej niż co 28 dni. Dla każdego okresu używania danego pojazdu są zapisywane konkretne dane odnoszące się do samochodu: numer rejestracyjny, data i godzina pierwszego i ostatniego użycia pojazdu, stan licznika w tych momentach, czynności wykonywane przez kierowcę. Do tego zapisywana jest data, całkowita droga przebyta przez kierowcę danego dnia, jego status o godzinie 00:00, a także dzienny licznik obecności. Dodatkowo pojawia się informacja o miejscu rozpoczęcia oraz zakończenia dziennego okresu pracy